Brama przesuwna -na co zwrócić uwagę?

Charakterystyka bramy przesuwnej

Najbardziej widoczną zaletą bramy przesuwnej jest to, że porusza się wzdłuż ogrodzenia dzięki czemu nie zajmuje miejsca pomiędzy wjazdem a garażem. Pozwala to zaoszczędzić miejsce na posesji. Brama może być wykonana w wersji szynowej oraz samonośnej. Powszechnie produkuje się bramy samonośne, które poruszają się parę centymetrów nad ziemią. Brama przesuwna na szynie nie potrzebuje „przeciwwagi” jednak ze względu na ograniczenia i awaryjność (zwłaszcza na terenie gdzie są szkody górnicze) nie będziemy się na nich skupiać.

Konstrukcja bramy

Jak wspomnieliśmy brama przesuwna jest umocowana na podstawie przytwierdzonej do wcześniej wylanego fundamentu. Podstawa jest wyposażona w dwa komplety rolek jezdnych utrzymujących ciężar bramy i nadających kierunek otwarcia. Ponadto posiada rolkę górną pionującą. Czasami elementy są zabetonowane osobno, jednak osobiście preferujemy rozwiązanie w którym są one połączone razem dzięki czemu konstrukcja jest stabilniejsza.

W przypadku bramy przesuwnej samonośnej należy również sprawdzić czy posiadamy odpowiednią szerokość działki umożliwiającą swobodne otwarcie bramy. Trzeba również pamiętać, że brama jest wydłużona o tzw „przeciwwagę”, która jest konieczna do tego, by brama poruszała się poziomo i nie opadała w końcowych fazach ruchu.

Brama nie może być wyższa niż 2,4m. 

Przeszkody

Na drodze poruszania się bramy przesuwnej nie może być żadnych przeszkód, drzewek, śmietników itp. Trzeba wziąć czy otwierająca się furtka nie będzie uniemożliwiała otwarcia bramy.

Szczególnym rozwiązaniem dla osób którym zależy na zaletach bramy przesuwnej, a które nie mają wystarczająco dużo miejsca jest brama teleskopowa. Zajmuje ona prawie połowę mniej długości i składa się niejako z dwóch mniejszych bram z których  jedna porusza  się na drugiej.

A może napęd?

Należy również zastanowić się czy brama będzie otwierana ręcznie czy z pomocą napędu? Nawet jeżeli nie planujesz zakładać go od razu, ważne jest by brama była zaprojektowana w taki sposób by możliwy był jego montaż w przyszłości. Podstawą jest np. zastosowanie dodatkowej belki poziomej leżącej wzdłuż belki jezdnej do której będzie przymocowana listwa zębata.