Brama do kamienicy

Popularne anfarty czyli wejścia na wspólnotowe podwórze nierzadko są miejscem wieczornych schadzek bliżej nieznanego towarzystwa. Ponadto często parking wspólnotowy potrafi być zajęty przez sąsiada z innej wspólnoty uniemożliwiając tym samym parkowanie właściwego mieszkańca bloku czy kamienicy. Oczywistym rozwiązaniem jest uniemożliwienie dostępu do posesji. Warto jednak przed zdecydowaniem się na takie rozwiązanie przeanalizować wszystkie aspekty.

Specyfika i wygląd bramy

W zależności od wielkości przejścia i wagi wzoru brama może być jedno lub dwuskrzydłowa. Oczywiście wariant jednoskrzydłowy jest tańszy (prostsza konstrukcja, jeden siłownik) natomiast trzeba pamiętać o tym, że przy takim samym świetle bramy napęd dla jednego dużego skrzydła zużyje się znacznie szybciej niż dla dwóch mniejszych. Poza tym obszar otwierania jest znacznie szerszy.  To jak ma wyglądać brama zależy głównie od gustu mieszkańców. Bramy mogą być kute z ozdobnymi motywami czy też proste -z pionowymi profilami. Mogą posiadać rozetę nad skrzydłami.

Oczywiście bramę należy pomalować i przede wszystkim ocynkować ogniowo dzięki czemu ochroni się ją na długie lata przed korozją.

Napęd

Napędy mogą być śrubowe (tubowe), z ramieniem łamanym czy też podziemne. To jaki napęd najlepiej zastosować zależy od specyfiki wjazdu. Nie zawsze udaje się zastosować dowolny z nich -a każdy ma swoje zalety i wady. Należy pamiętać o wymaganej intensywności -brama wspólnotowa będzie się o wiele częściej niż brama do prywatnej posesji.

Ponadto brama powinna być zabezpieczona przynajmniej dwoma kompletami fotokomórek oraz posiadać funkcję osiedlową (blokadę zamknięcia skrzydeł przez innego mieszkańca w trakcie otwierania).

Brama może być otwierana z pilotów, telefonu lub czytników dalekiego zasięgu. W tym przypadku nie zalecamy natomiast stosowania czytników z bliskim zasięgiem ponieważ jest problem z jego lokalizacją (czytnik powinien się znaleźć z lewej strony od kierowcy, a obowiązuje nas ruch prawostronny.

Rejestracja pilotów

Bardzo częstym problemem z którym się spotykamy, a który występuje dopiero po dłuższym czasie użytkowania jest problem z wydawaniem pilotów czy kart dostępu. Z czasem traci się kontrolę nad tym ile pilotów wydało się mieszkańcom, piloty są „pożyczane” znajomym z sąsiednich wspólnot. Zarządcy powinni wydać nowego pilota w miejsce zagubionego i często tylko dodają następne.

Rozwiązaniem jest stosowanie rejestracji pilotów. Każdy pilot otrzyma swój własny unikalny numer dzięki czemu w przypadku jego zgubienia będzie możliwe jego wykasowanie. Piloty mogą mieć własny nadruk i logo. Ponadto pamięć o pilotach może zostać w pamięci komputera -dzięki czemu nawet po uszkodzeniu radioodbiornika jego kopia zostanie przesłana do nowego urządzenia bez konieczności zbierania wszystkich pilotów.

A co z pieszymi?

Trzeba również zastanowić się czy z przejścia będą korzystali piesi. Jeżeli tak konieczna będzie furtka.

Istnieje co prawda możliwość zastosowania tzw. funkcji furtki czyli częściowe otwarcie się jednego ze skrzydeł bramy jednak takie rozwiązanie stosuje się tylko gdy piesi będą przechodzić opcjonalnie, ponieważ powoduje to szybsze zużycie siłownika.

Znacznie lepszym rozwiązaniem jest standardowa furtka. Pieszy mieszkaniec wchodząc przez przejście dzwoni na domofon, przykłada brelok lub kartę albo wpisuje kod a furtka odblokowuje się. Wychodząc po prostu naciska przycisk. Furtka domyka się sama. Jeżeli w budynku są osoby starsze warto zastosować specjalną konstrukcję bez progu. Eliminuje się tym samym sytuację, gdy przechodzący staje na progu i wygina skrzydło. Blokada działa w trybie rewersyjnym -po zaniku zasilania odblokowuje się umożliwiając przejście.

Oczywiście każdy przypadek jest indywidualny i dlatego przed każdą decyzją warto skonsultować się i ustalić które rozwiązanie jest najlepsze. Jeżeli jesteś zainteresowany współpracą zapraszamy do kontaktu.